پاسخ دانشگاه صنعتی شریف به اظهارات دکتر گلشنی
پاسخ دانشگاه صنعتی شریف به سخنرانی اخیر استاد ارجمند جناب آقای دکتر مهدی گلشنی در خصوص فعالیتهای علمی-فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف
توجه به انتقادات سازنده صاحبنظرانی که دغدغه ایشان اعتلای آموزش عالی در دانشگاه میباشد یکی از ملزومات حرکت در جهت رشد، شکوفایی و تعالی دانشگاه است. از اینرو مسئولین دانشگاه با اعتقاد راسخ به این امر، دست تمامی کسانی را که با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود زمینه را برای رشد و تعالی دانشگاه فراهم میآورند به گرمی می فشارند و از طرح نظرات ایشان استقبال میکنند. هدف از این نوشتار نه تنها نفی طرح انتقادات و نظرات متفاوت در محیط دانشگاه نیست، بلکه با هدف روشنگری در باره برخی از شبهاتی است که اخیراً در سخنرانی یکی از پیشکسوتان دانشگاه، جناب آقای دکتر مهدی گلشنی در آستانه 80 امین سال زندگی خود و با 47 سال سابقه خدمت در دانشگاه صنعتیشریف و با پشتوانه 25 سال عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مشکلات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه و کشور عنوان شده است. لذا ضمن استقبال از مطالب مورد بحث، لازم میدانیم در جهت تنویر افکار عمومی، بخصوص جامعه دانشگاهی، و پاسخ به شبهات ایجاد شده به چند مورد اشاره کنیم.
1. جناب آقای دکتر گلشنی یکی از دغدغههای اصلی خود را موضوع بازنشستگی اساتید می دانند و نوک اتهام را به مسئولین دانشگاه نشانه میروند. بر کسی پوشیده نیست که تداوم حیات و بقای یک مجموعه علمی در گرو تزریق تدریجی نیرویهای پرتوان، تازهنفس و کارآمد به آن مجموعه است. نظر به این موضوع، دانشگاه صنعتی شریف زمینه را برای جذب استادان جوان با پشتوانه آموزشی، پژوهشی و پیشینه علمی چشمگیر و قوی فراهم کرده است تا آنها ضمن تجربهاندوزی و فعالیتهای علمی بتوانند به تدریج جانشینان شایستهای برای پیشکسوتانی باشند که جایگاه امروز دانشگاه مرهون تلاشهای شبانهروزی آنان در سالیان گذشته است. در این راستا با توجه به روال طبیعی جایگزینی نیروهای پیشکسوت با نیروهای جدید، و نظر به تکالیف تصریحشده در ماده 96 آییننامه استخدامی اعضای هیأتعلمی و مؤسسات آموزش عالی، مصوب شورای عالی انقلابی فرهنگی، دانشگاه تکلیف قانونی دارد تا نسبت به بازنشستگی اعضای محترم هیئتعلمی بر اساس شرایط مذکور در این ماده از آییننامه و بر اساس سن و مرتبه علمی اقدام نماید. آیا عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولین دانشگاه را به عدم رعایت قوانین کشور که مصوبه آن شورا است توصیه می فرمایند؟ لذا دانشگاه در سه و نیم سال عمر مدیریت کنونی تلاش نموده است نسبت به اعمال دقیق و ضابطه مند آیین نامه بازنشستگی اقدام نماید و در عین حال، تلاش در حفظ حرمت، شان و منزلت اساتید پیشکسوت داشته است. در این راستا، دانشگاه با تدوین دستورالعملی برای نحوه تمدید سنوات خدمت در چارچوب مقررات موجود، نهایت احتیاط را در بازنشستگی اعضای هیات علمی به خرج داده است. با این وجود، لازم بذکر است که بازنشستگی اعضای محترم هیئتعلمی بههیچعنوان به معنای پایان همکاری ایشان با دانشگاه نمیباشد، بلکه به منظور بهرهگیری از تجربیات ارزشمند این عزیزان، دانشگاه از همکاری آنان در حوزه های آموزشی و پژوهشی استقبال نموده است و آنان در صورت تمایل خود و اعلام نیاز واحد آموزشی مربوطه به همکاری با دانشگاه ادامه داده اند. اخیرا نیز دانشگاه نسبت به پیشنهاد ساختاری برای تداوم همکاری آموزشی و پژوهشی اعضای محترم هیئتعلمی بازنشسته با دانشگاه اقدام نموده که در آینده نزدیک ابلاغ و اجرایی خواهد شد. توجه دانشگاهیان عزیز را به این نکته جلب میکنیم که تقاضای فراوانی برای استخدام از اعضای هیئت علمی جوان وجود دارد. بطوریکه طی سه سال گذشته بیش از 2800 نفر از فارغالتحصیلان دکتری داخل و خارج کشور از طریق فراخوان جذب هیئت علمی درخواست خود را برای جذب به دانشگاه صنعتی شریف ارائه دادهاند که متأسفانه دانشگاه به دلیل محدودیت جذب و همچنین محدودیت فضا و امکانات و نیز بر اساس حفظ استانداردهای علمی خود، تنها قادر به جذب حدوداً 70 نفر از این عزیزان شده است. لذا بازنشسته شدن عزیزانی که به سن و سنوات خدمت بازنشستگی رسیده اند راه را برای جذب و بکارگیری اساتید جوان با کارنامه درخشان علمی و سوابق چشمگیر آموزشی و پژوهشی فراهم خواهد کرد.
2. یکی از دغدغه های دیگری که ایشان مطرح نموده اند، پرداختن دانشگاه صنعتی شریف به امور بینالملل و موضوع رتبه بندی دانشگاهها است. بی تردید، حیات دانشگاه وابسته به قرارگیری در چرخه جهانی علم است و سرعت پیشرفت علم و فناوری و چالش های جهانی شدن شرایط را به گونه ای متحول نموده است که دانشگاه ها مجبور به تغییرات اساسی در اهداف و استراتژی های خود شده اند. اگر در دهه های گذشته، روشنگری و توسعه علم، مستقل از نیازهای جامعه مد نظر بود، امروزه جامعه محوری دانشگاه ها برای پاسخ گویی به نیازهای اساسی کشور و جامعه، همسو با تحولات و چالش های جهانی ارزش محسوب می شود. مطالعه سیر تحولات دانشگاههای پیشرو به خوبی نشان می دهد که چگونه آنها در چرخه جهانی علم خود را قرار داده اند و از مزایای ارتباط وسیع و سازمان یافته با سایر مراکز علمی بهره مند شده اند. بی تردید تحول و پیشرفت دانشگاه ها بدون وجود نظام پایش و ارزیابی مستمر در حوزه های آموزشی، پژوهشی، ارتباط با صنعت، تأثیرگذاری اجتماعی، خلق ثروت، ارتباطات بینالمللی و غیره نمی تواند پایدار و معنی دار باشد. بر اساس همین رویکرد، در برنامه ششم توسعه کشور، ارتباطات گسترده بین المللی دانشگاه ها تکلیف و توسط رئیس محترم جمهور به وزارت عتف ابلاغ شده است. از طرف دیگر، ستاد اقتصاد مقاومتی، بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری، روابط بین المللی گسترده دانشگاه ها را با ابلاغ شاخص های متعدد آموزشی، پژوهشی و فناورانه توسط وزارت عتف پیگیری می نماید. این شاخص ها گستره وسیعی از عوامل مختلف کیفی آموزشی-پژوهشی مانند نسبت دانشجو به استاد، تبادل استاد و دانشجو، دوره های مشترک علمی، مقالات تأثیرگذار و خدمات فناورانه را در بر می گیرد. به منظور ارزیابی پیشرفت دانشگاه ها، وزارت عتف همگام با سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه کشور، دانشگاه ها را رتبه بندی و با 200 دانشگاه برتر دنیا مقایسه می کند. طبیعی است دانشگاه صنعتی شریف همگام با سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی خود را ملزم به رعایت مصوبات و ابلاغیه ها می داند و همانند سایر دانشگاههای برتر ملی و بینالمللی دغدغه افزایش کیفیت خروجیهای خود را دارد. رتبه بندی دانشگاه ها در نظام های ملی و بین المللی ادبیات نسبتاً جدیدی است که با در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی از قبیل مقالات نمایه شده بین المللی، شاخص هرش، ضریب تأثیر مقالات، تأثیرگذاری اجتماعی، حجم قرادادهای صنعتی، ارایه خدمات فناورانه و غیره مورد توجه قرار گرفته است. فعالیت دانشگاهها در جذب دانشجویان برتر، جذب گرنتهای پژوهشی و پروژههای ارتباط با صنایع داخلی و خارجی به شدت رقابتی است که حتی معتبرترین و صاحب سبکترین دانشگاههای جهان نیز در میدان این رقابت در امان نیستند. لذا عدم توجه به رتبهبندیهای ملی و بینالمللی میتواند تأثیر نامطلوبی بر فعالیت دانشگاه داشته باشد. در مورد ارتباط دانشگاه با دانشگاههای خارجی لازم به ذکر است که یکی از راههای عملی انتقال دانش و فناوری به کشور برگزاری دوره های مشترک دکترا بوده و هست. در طی این دوره ها این امکان برای دانشجویان ما فراهم می آید که در آزمایشگاههای پیشرفته دانشگاههای خارجی در طول بخشی از دوره تدوین رساله خود کار نمایند و بلافاصله به کشور بازگردند. این شیوه نه تنها باعث فرار مغزها از کشور نبوده بلکه زمینه انتقال دانش و فناوری به کشور را نیز مهیا میسازد. این نکته را نیز باید یادآور شویم که اکثر دانشگاه ها، منجمله صنعتی شریف، برنامه راهبردی خود را دارند. در این برنامه راهبردی، نظام های رتبه بندی ملاک عمل نیستند، بلکه یکی از شاخص های ارزیابی اثربخشی فعالیت هاست که نتیجه پیاده سازی و اجرای برنامه ها را نشان می دهد. بی تردید اجرای صحیح برنامه راهبردی می تواند جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی در سطح ملی وبین المللی را تحت تاثیر قرار دهد.
3. موضوع بعدی که ایشان مطرح فرمودهاند، انتشار مقالات علمی و نحوه ارزیابی کیفیت آنها در دانشگاه است. ضمن همسویی با نظرات ایشان، توجه به کیفیت در ارزشگذاری مقالات علمی منتشر شده بعنوان بخشی از فعالیت پژوهشی اعضای هیئت علمی ضرورتی است که به صورت جدی در دانشگاه صنعتی شریف مورد توجه قرار دارد. ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﮔﺰارش ﺗﻔﮑﺮات و دستاوردهای ﻋﻠﻤﯽ ﯾﮏ اﺳﺘﺎد، داﻧﺸـﺠﻮي ﻣﺤﻘـﻖ و ﯾـﺎ ﮔـﺮوه ﺗﺤﻘﯿﻘـﺎﺗﯽ داﻧﺸـﮕﺎه اﺳـﺖ. ﺧﺮوﺟﯽ ﯾﮏ داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﻌﺪ از آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﺎﻟﯽ، ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ و اﺳﺘﻤﺮار (ﮐﻤﯿﺖ) ﻣﻘﺎﻻت و انتشاراتی ﮐﻪ بدنه اساتید و داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن آن ﻣﺆﺳﺴﻪ چاپ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ وابسته است. پرسشی که مطرح است اینکه ﯾﮏ ﻣﺒﺤﺚ ﻋﻠﻤﯽ ﭼﻄﻮر ﺑﺎﯾﺪ در ﺳﻄﺢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺸﺮي اﻧﺘﺸﺎر ﯾﺎﺑﺪ؟ ﻗﻄﻌﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﮕﺎرش آن دستاوردها و تراوشات فکری است، ﮐﻪ ﻣﺎ آن را "ﻣﻘﺎﻟﻪ" ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﻢ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﯿﺎرﻫـﺎي ﻋﻤـﺪه ﺟـﺬب ﯾﮏ اﺳﺘﺎد زﺑﺮدﺳﺖ، ﮐﺎرا و ﻗﻮي ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﯽ و انتشارات وي اﺳﺖ. نکته ای که باید به دقت به آن توجه کنیم این است که اﻓﺮاط و ﺗﻔﺮﯾﻂ در هر زمینه ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﮑﻼت ﺑﺰرگ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻣﺮوز ﻣﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﻧﮕﺎه متاسفانه در ﺣﺴﺎسﺗﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎنﻫﺎي ﮐﺸﻮر، ﯾﻌﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎي ﮐﺸﻮر، ﻧﯿﺰ رﺳﻮخ ﮐﺮده اﺳﺖ . بطور نمونه در روز ﻫـﺎي اﺧﯿـﺮ ﺑﺤﺚﻫﺎي ﻣﻬﻤﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﺪه اي از ﻋﺰﯾﺰان داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺑﯽاﻫﻤﯿﺖ ﺑـﻮدن ﻧﺸـﺮ ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﺑـﺮاي داﻧﺸﮕﺎﻫﯿﺎن اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ که ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﯾﮏ نوع رخوت یا رکود ﻋﻠﻤﯽ در ﮐﺸﻮر ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد. بی تردید می توان گفت ﮐﻪ حتی ﻋﺰﯾﺰاﻧﯽ ﮐﻪ از اﻫﻤﯿﺖ ﻧﺸﺮ ﻣﻘﺎﻟات علمی اﯾﺮاد ﻣـﯽ ﮔﯿﺮﻧـﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﺑﻨﯿﺎدي ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﺸﺮ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻠﻤـﯽ ﮐﯿﻔـﯽ در مجلات معتبر داخلی و خارجی نیستند، ﺑﻠﮑﻪ اﯾﺮاد اﯾﻦ ﻋﺰﯾﺰان در اﻓﺮاط در اﯾﻦ اﻣﺮ اﺳﺖ وﻟﯽ ﺗﻔﺮﯾﻂ در اﯾﻦ اﻣـﺮ نیز زیان آورست. مسئولین دانشگاه نیز معتقدند که نباید در این امر اﻓﺮاط و ﺗﻔﺮﯾﻂ نمود. اما متأسفانه عده قلیلی هستند که به تفریط ﺣﺴـﺎس ﻧﯿﺴـﺘﻨﺪ و ﭼـﻪ ﺑﺴـﺎ ﺗﻔﺮﯾﻂ را ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻪ اﻓﺮاط ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. از اﯾﻦ ﻣﻨﻈﺮ ﺑﺎﯾﺪ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎي ﮐﺸﻮرﻣﺎن و ﻋﻠﯽاﻟﺨﺼﻮص داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎي ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ را ﻃﻮري ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ نمود ﮐﻪ ﻧﻪ اﻓﺮاط ﻣﻼك اﺻﻠﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻪ اﯾﻦﮐﻪ ﺗﻔﺮﯾﻂ در ﺑﯿﻦ استادان و داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺳﺨﺖﮐـﻮش و ﺳـﺎﻋﯽ ﮐﺸـﻮر، ﻣـﻼك اﺻﻠﯽ قرار گیرد. ﺳﻮال اﺻﻠﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪرن اﻣﺮوز ﻣﮑﺎن ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن، اﯾﺪه ﭘﺮدازي و ﭘﮋوﻫﺶ در ﮐﺪام بخش از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد؟ ﺑﺪون ﺷﮏ در بیشتر کشورهای دﻧﯿﺎ اﯾﻦ ﻣﮑﺎنﻫﺎ، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﯾﺎ ﻣﺮاﮐﺰ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. معیار تضمین کیفیت مقالات علمی نیز انتشار آنها در مجلات علمی معتبر و بر اساس ارزیابی داوران مستقل، و حرفهای در سطح ملی و بینالمللی است. شایانذکر است که بر خلاف ادعای مطرحشده هیچگاه در دانشگاه صنعتیشریف شرط لازم برای ورود به مقطع دکتری داشتن مقاله نبوده است، اگرچه در انتهای مقطع دکتری انتظار میرود که دانشجو نتایج حاصل از رساله خود را در مجلات معتبر علمی ملی و بینالمللی منتشر نماید تا به درجه دکترا نائل آید. عنوان دکتری در ادبیات دانشگاهی به کسی اعطاء میگردد که در یک زمینه خاصی دارای نوآوری باشد و کاری که در آن نوآوری باشد و این نوآوری از سوی متخصصان آن زمینه مورد داوری و صحه گذاری قرار گیرد. لذا کاری که در آن نوآوری باشد حتما قابل ارائه به مجلات معتبر خواهد بود. البته ما نیز واقفیم که کمیت و کیفیت مقالات علمی تنها مسیر ارزیابی فعالیت دانشگاه نیست اما یکی از مهمترین معیارهای آن بشمار میرود. توجه عزیزان را به این نکته مهم جلب می کنیم که در سالهای اخیر، دانشگاه صنعتی شریف تاکید ویژه ای بر کیفیت خروجی های خود داشته است. یک جستجوی ساده در پایگاههای داده نشان میدهد که تعداد مقالات منتشره دانشگاه در سالهای اخیر تقریبا ثابت باقی مانده است اما تعداد استنادات به مقالات منتشره دانشگاه از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که نشان از اهتمام دانشگاه به امر کیفیت دارد. همچنین دانشگاه با تعریف برنامه های حمایتی مختلف، بر کاربردی کردن تحقیقات خود و بالا بردن اثرگذاری اجتماعی خود تاکید داشته است. رتبه اول دانشگاه صنعتی شریف در انجام قراردادهای صنعتی و پژوهش های کاربردی در سالهای اخیر شاهدی بر اهتمام دانشگاه به این امر است.
4. موضوع جدی دیگری که به حق مورد اشاره جناب آقای دکتر گلشنی قرار گرفته است موضوع عدم توجه به علوم انسانی در دانشگاهها و به خصوص دانشگاههای فنی و مهندسی است. البته لازم به ذکر است که در این راستا، ایشان خود به عنوان عضو شاخص شورای عالی انقلاب فرهنگی می بایستی به جای یک انتقادگر در قالب پاسخگو به ذکر علل آن می پرداختند. تا جاییکه موضوع به دوره کارشناسی مربوط میشود، تمامی دانشجویان کارشناسی موظفند حداقل 20 واحد از دروس عمومی که همگی در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی هستند را اخذ نمایند که با احتساب امکان اخذ دروس اختیاری از دروس فلسفه علم، مدیریت و اقتصاد و مرکز معارف، اخذ دروس علوم انسانی تا 25 واحد هم میرسد. بعبارت دیگر، درصد قابل توجهی از واحدهای دروس کارشناسی (تقریبا 18 درصد) تمامی گروههای علوم و فنی مهندسی از دروس علوم انسانی هستند که از نورم بینالمللی آن بالاتر است. اگر با اخذ این تعداد دروس علوم انسانی هنوز مشکلی وجود دارد، طبیعتاً مشکل در تعداد واحدهای علوم انسانی در این دوره ها نیست بلکه شاید بیشتر مربوط به کیفیت، سرفصل دروس و نحوه ارائه آنها باشد. از آنجا که طبیعتاً سیاست گذاری و نظارت در این حوزه به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باز هم ایشان به عنوان عضو تقریبا دائمی این شورا بایستی پاسخگو باشند.
5. در مورد گروه فلسفه علم؛ این گروه در سال 1374 با همت و پیگیریهای ایشان در دانشگاه صنعتی شریف تأسیس گردید. اهمیت این رشته از علوم انسانی بر کسی پوشیده نیست و دانشگاه نیز با حساسیت ویژه ای کیفیت این دوره را پایش می کند. علیرغم علاقمندی دانشجویان برتر دانشگاه و سایر دانشگاههای تراز اول کشور برای ادامه تحصیل در این رشته، متأسفانه این گروه به دلیل سیاستهای انقباضی و سلیقه ای مسئول گروه نتواسته است اساتید برجسته زیادی را جذب نماید. حتی بسیاری از اساتید مبرز و دارای تخصص واقعی فلسفه علم و فارغالتحصیل دانشگاههای معتبر ملی و بینالمللی نتوانستهاند به صورت مدعو نیز با این گروه همکاری نمایند. با توجه به اینکه سیاست کلی دانشگاه بر تقویت و ارتقای این گروه آموزشی است، اگر مشکلی در بکارگیری اعضای هیئت علمی شاخص در این گروه وجود دارد عمدتا به آن برمیگردد که معمولاً اشخاصی که برای استخدام در این گروه از سوی مدیریت گروه معرفی میگردند با استاندارهای متعارف دانشگاه صنعتی شریف همخوانی ندارند. بعنوان مثال آیا افرادی که دارای معدل دوره کارشناسی حداقلی می باشند صلاحیت عضویت در هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف را دارند؟ آیا یک فارغ التحصیل از یک دانشگاه متوسط داخلی با معدل کارشناسی 12.5 را میتوان "یک کاندیدای ممتاز با رزومه علمی قوی" نامید؟
6. موضوع دیگری که در سخنان ایشان طرح شده است اخذ شهریه بابت واحدهای اضافی از دانشجویان است. در این مورد لازم به ذکر است که برای دانشجویان کارشناسی تا سقف 7 واحد اضافی شهریهای دریافت نمیشود. همچنین دانشجویان برتر کارشناسی با داشتن معدل بالای 17 اگر دروسی را در قالب دوره فرعی و یا دورشته ای اخذ نمایند از پرداخت شهریه معاف خواهند شد. در مورد دانشجویان ارشد نیز دانشجویان تا پنج نیمسال از پرداخت شهریه معاف هستند. در مورد دانشجویان دکتری هزینه ای بابت دروس اضافی از دانشجو اخذ نمیگردد. در همه این موارد در صورت تطویل سنوات تحصیلی طبق مصوبات و آییننامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهریه اخذ میگردد. این موضوع در همه دانشگاههای کشور جاری است و ربطی به دانشگاه خاص ندارد. لازم بذکر است که در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، به دانشگاه ها، برای دانشجویان کارشناسی فقط 4 سال و برای دانشجویان کارشناسی ارشد فقط دو سال و برای دانشجویان دکترا فقط 4 سال بودجه اعطا می نماید و برای سنوات مازاد آنها هیچ بودجه ای تخصیص نمی دهد.
7. پردیسهای دانشگاه یکی از دیگر از موضوعاتی است که جناب آقای دکتر گلشنی به آن اشاره داشته اند. در این زمینه، دانشگاه بحث فعالیتهای پردیسهای خود در تهران و کیش را مورد بازبینی قرا داده و با مصوبه شورای دانشگاه فعلاً پذیرش دانشجو در پردیس تهران را از سال 96 متوقف نموده است. همچنین ارزیابی فعالیت پردیس خودگردان کیش را نیز به شورای راهبردی دانشگاه محول نموده و این شورا در حال بررسی و بازنگری نوع فعالیت این پردیس است.
8. بحث کیفیت فعالیتهای دانشگاه نیز به عنوان یکی دیگر از دغدغههای ایشان مطرح شده است. در مورد کیفیت فعالیتهای دانشگاه، بر کسی پوشیده نیست که جایگاه دانشگاه صنعتی شریف از حیث تأثیرگذاری اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و بینالمللی و حل معضلات کشور بی بدیل است. دانشگاه شریف از بدو تأسیس تاکنون بیش از پنجاه هزار دانشآموخته تحویل جامعه داده است که خدمات آن ها زبانزد عام و خاص می باشد. این جایگاه متمایز موجب شده است تا در سال 1396 و در دوره کارشناسی، از 100 نفر اول آزمون سراسری رشته ریاضی- فیزیک 96 نفر و از بین 500 نفر اول آزمون 326 نفر دانشگاه صنعتیشریف را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. در ضمن 45 نفر از برگزیدگان المپیاد طلای کشوری و بینالمللی برای ادامه تحصیل دانشگاه صنعتیشریف را انتخاب نمودهاند. در مسابقات المپیاد دانشجویی سال 1396، دانشگاه صنعتیشریف علیرغم داشتن تنها 9 رشته از 21 رشته موجود در مسابقات المپیاد دانشجویی با فاصله زیادی، رتبه اول را به خود اختصاص داد. این دانشگاه در سالهای گذشته علیرغم تمایل و عطش دانشگاههای دیگر برای پذیرش تعداد زیاد دانشجوی دکتری، در فرایند پذیرش با حساسیت و دقّت عمل نموده و به هیچوجه از موضع خود مبنی بر کیفی بودن تربیت دانشجویان دکتری مطابق با استانداردهای خود فروگذار نکرده است. در روند فارغالتحصیلی دانشجویان دکتری نیز تبعیت از آییننامه های وزارت عتف همیشه مدنظر بوده است. نتیجه این گزینش هوشمندانه و عملکرد کیفی این است که هم اکنون بالغ بر 70 درصد فارغالتحصیلان مقطع دکتری دانشگاه در داخل کشور مشغول بکارند و اکثر آنها در کسوت عضو هیأتعلمی در مراکز آموزشی و پژوهشی معتبر به خدمت مشغولند که موجب افتخار و سربلندی دانشگاه است. از دیگر نقاط قوّت دانشگاه صنعتی شریف نظام شورایی تصمیم گیری در آنست. بر این مبنا کلیه فرآیندهای جذب، ترفیع، ارتقاء، تاسیس رشته ها و تعیین ظرفیت آنها در چارچوب این نظام صورت می گیرد، که البته میزان احتمال خطا را به نحو چشمگیری کاهش می دهد.
در خاتمه، بار دیگر ضمن ارج گذاری به مقام علمی این استاد عزیز پیش کسوت، خاطر نشان میکنیم که حفظ کیفیت و ارتقای دانشگاه مرهون تلاش بسیاری از عزیزانی است که در شرایط سخت، مسئولیتهای اجرایی دانشگاه را به قیمت گذشتن از منافع و حتی سلامت شخصی خود به دوش دارند و متاسفانه در فرمایشات ایشان، بعضا با ذکر نام، مورد جفا قرار گرفته اند. لذا با بزرگواری و حسن خلقی که لازمه سلوک یک استاد اخلاق پیش کسوت است و نیز با رفع برخی سوء تفاهم ها، انتظار می رود که این استاد عزیز علیرغم وجود اختلاف نظرات و سلایق، به جبران جفایی که با فرمایشاتشان به دانشگاه و این عزیزان زحمتکش نموده اند بپردازند.
روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف
ارسال به دوستان |
نام شما: |
ایمیل شما: |
نام دوست شما: |
ایمیل دوست شما: |
|