دکتر فرزانه: اجتناب از سطحی نگری در فعالیتهای علمی و سازمانی از ویژگیهای بارز دانشگاه شریف
دکتر فروهر فرزانه تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز و در زمان مدیریت مرحوم استاد دکتر محمدعلی مجتهدی گذراند. در سال 1354 وارد رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه شیراز شد. فوق لیسانس مهندسی برق و الکترونیک را در سال 1359 از آن دانشگاه دریافت کرد و در همان سال با دریافت بورس تحصیلی دولت فرانسه عازم آن کشور شد. وی فوق لیسانس در زمینه مخابرات ماهواره ای را در سال 1360 از دانشکده مخابرات پاریس (ENST) فوق لیسانس در زمینه الکترونیک را از دانشگاه لیموژ (University of Limoges) در سال 1361 و در پی آن دکتری در رشته مخابرات مایکروویو را نیز در سال 1364 از دانشگاه لیموژ دریافت کرد.
دکتر فرزانه پس از بازگشت به میهن، از سال 1364 تا 1368 ضمن گذراندن دوره خدمت سربازی به عنوان استادیار در دانشگاه پلی تکنیک تهران مشغول به کار شد. وی از سال 1368 به دانشگاه صنعتی شریف پیوست و پس از طی مراتب استادیاری و دانشیاری از سال 1381 تا کنون به عنوان استاد تمام در این دانشگاه مشغول به خدمت است.
وی برنده جایزه مایکروویو اروپا به اتفاق همکاران در سال EuMC Microwave Prize 1985و برنده جایزه ماکسول IEE به اتفاق دکتر علی بنایی در سال IEE MAXWELL PREMIUM 2001شده است.
وی تا کنون حدود 60 رساله کارشناسی ارشد و 10 رساله دکتری را هدایت و راهنمایی کرده است. از دکتر فرزانه یک کتاب در زمینه مدارهای مخابراتی و یک کتاب در زمینه اینترنت و پست الکترونیک و همچنین بیش از 80 مقاله علمی در نشریات معتبر بین المللی و داخلی و یا در کنفرانس های داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.
خبرنگار روابط عمومی در مصاحبه با دکتر فرزانه تحلیل او را در خصوص جایگاه و نقش دانشگاه شریف در دنیا پرسیده است:
دانشگاه شریف با کیفیت آموزش و نظم و انضباط حرفه ای و سازمانی برتر
دکتر فرزانه در خصوص جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در دنیا گفت: دانشگاه صنعتی شریف البته در کشور جایگاه مهمی دارد اما در مورد جایگاه آن در جهان بایست بیشتر واقع گرا باشیم. دانشگاه صنعتی شریف، بنا بر منابع و نحوههای ارزیابی گوناگون، شاید در بین 200 تا 300 دانشگاه برتر دنیا باشد، که جایگاه خوبی است اما ایده آل نیست. شاید اگر در کشور ما در بخش آموزش عالی و تحقیقات سرمایه گذاری بیشتری می شد وضع بهتر از این می بود.
هیات علمی دانشکده برق در ادامه گفتگو با اشاره به دلایل عمده برتری دانشگاه شریف اظهار داشت: به نظر من از عمده دلایل برتری نسبی دانشگاه صنعتی شریف، کیفیت آموزش در دانشگاه، نظم و انضباط حرفه ای و سازمانی دانشگاه که بخشی از میراث شادروان دکتر مجتهدی است،
وی افزود: سرمایه انسانی گرانقدر دانشگاه اعم از کادر هیات علمی و دانشجویان آن، زیر بناهای نسبتا مناسبی ست که در طی این پنجاه سال فعالیت فراهم آمده است، توجه ویژه به فعالیت های پژوهشی و ارتباط با صنعت، اجتناب از سطحی نگری در فعالیتهای علمی و سازمانی، مشارکت و مشارکت پذیری آحاد دانشگاه در برنامه ریزیهای کلان دانشگاه و استفاده از خرد جمعی در سیر امور می باشد.
نقش ارزنده ی دانشگاه شریف در حفظ حیثیت علمی و آموزشی کشور
دکتر فرزانه در پاسخ به این پرسش که نقش دانشگاه شریف در ارتقای علمی کشور چه می باشد گفت: دانشگاه صنعتی شریف بهر حال یکی از پایه های نظام آموزش عالی و تحقیقات کشور است و حداقل در حفظ حیثیت علمی و آموزشی کشور نقش ارزنده داشته است. البته باید ذکر کنم که میزان سرمایه گذاری مادی در این دانشگاه، در سالهای اخیر در حد سرمایه انسانی و استعداد علمی که در آن است، نبوده و نیست.
هیات علمی دانشکده برق در پایان سخنانش با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه شریف از بزرگترین دستاوردهای این دانشگاه می باشند ضمن تاکید بر نقش دانشگاه در ارتقای دانشجویان شریف افزود: خوب اظهر من الشمس است که یکی از بزرگترین دستاوردهای دانشگاه کیفیت فارغ التحصیلان آن است که در عرصههای ملی و بین المللی و در زمینههای فعالیت صنعتی و علمی درخشیده و می درخشند. بنظرم از جمله ارزنده ترین موقعیتهای علمی توسط استادان و دانش آموختگان این دانشگاه کسب شده است. حال نمی خواهم نام اشخاص را ببرم چون ممکن است دیگرانی از قلم بیافتند اما باز میگویم ای کاش در کشور ما با توجه به بازار کار و سرمایه وسیعی که دارد، تمهیداتی فراهم می آمد که از این استعدادهای انسانی بیشتر بهره برداری گردد.
وی در ادامه گفت: کشور ما یک بازار مصرف 80 میلیون نفری دارد. بعضی صنایع ما مانند نفت و گاز، پتروشیمی، مخابرات، نیرو و انرژی، خودرو سازی، فلزات رنگین و آهنین و غیره همگی صنایع چند ده میلیارد دلاری یا بالای ده میلیارد دلار درآمد در سال هستند. در حالی که کل نظام آموزش عالی کشور به زحمت به دو سه میلیارد دلار در سال می رسد!
این صنایع به رشد و توسعه دانشگاه ها چه کمکی کرده اند؟ و از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها چه بهره ای برده اند؟
ارسال به دوستان |
نام شما: |
ایمیل شما: |
نام دوست شما: |
ایمیل دوست شما: |
|