مرکز «زبانها و زبانشناسی»، میدانی هموار برای گامهای استوار
«مرکز زبان» دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۹ توسط استاد مرتضی انواری با هدف گسترش و ارتقاء زبانهای خارجی دانشجویان تأسیس شد و در سال ۱۳۸۸، مأموریت و فعالیتهای علمی این مرکز توسط دکتر علی مقداری مجدداً مورد ارزیابی و ارتقاء قرار گرفت و نام این مجموعه به «مرکز زبانها و زبانشناسی» تغییر یافت. علت این تغییر نام گسترش فعالیتهای مرکز و راهاندازی دورههای کارشناسی ارشد «آموزش زبان انگلیسی» و «زبانشناسی رایانشی» به ترتیب در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ بود. با وجود راهاندازی این دو رشتهی تحصیلات تکمیلی، رسالت اصلی مرکز همچنان ارائهی دروس «زبان انگلیسی عمومی»، «زبان تخصصی» و «آشنایی با ادبیات فارسی» برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه است. در کنار این دروس، دانشجویان علاقهمند میتوانند زبانهای دیگری همچون آلمانی، اسپانیایی و فرانسه را نیز در سطح مقدماتی بیاموزند. از دیگر فعالیتهای این مرکز آموزشهای آزاد است که شامل ارائهی دورههای آمادگی تافل، جی.آر.ای(GRE) و مکالمه است.
در گفتوگو با دکتر باقری، رئیس مرکز زبانها و زبانشناسی، با مروری بر رویکرد این مرکز به معرفی آن پرداختهایم.
دانشگاه صنعتی شریف، اولین دانشگاه مبدع رشتهی زبانشناسی رایانشی
این مرکز از بدو تأسیس دانشگاه شریف با نام «مرکز زبان» و با حضور تعداد انگشتشماری استاد ایجاد شد. اما با گذشت زمان و لزوم ارائهی بهتر و بیشتر دروس عمومی، همچنین راهاندازی دورههای تحصیلات تکمیلی تعداد استادانی که طبق استانداردهای شریف تدریس میکردند در این مرکز افزایش یافت. در سال 1388 رشتهی آموزش زبان انگلیسی در سطح کارشناسی ارشد تأسیس شد و یک سال بعد یعنی در سال 1389 رشتهی زبانشناسی رایانشی نیز برای اولین بار در ایران توسط استادانی از رشتههای زبانشناسی و مهندسی کامپیوتر و علوم رایانه با ماهیتی بین رشتهای در دانشگاه صنعتی شریف راهاندازی شد. با شکلگیری این دو رشته در سطح کارشناسی ارشد نیاز به ارتقاء استادان احساس شد تا باعث ایجاد پویایی و رشد بیشتر آنها گردد که بالطبع این امر بر نحوهی تدریس درسهای عمومی مرکز نیز بسیار موثر بوده است.
با پیشرفتهایی که در زمینه آی. تی صورت گرفته است نیاز به بهره بردن از ابزارهای محاسباتی و رایانهای برای پردازش زبان فارسی در کشور بیشتر احساس میشود. راهاندازی این رشته در دانشگاه صنعتی شریف با استقبال گستردهای نیز روبهرو شد و در این سالها براساس نیاز کشور هر سال مجموعاً بین 15 تا 20 دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش شده است. پس از راهاندازی رشتهی زبانشناسی رایانشی در دانشگاه صنعتی شریف دیگر دانشگاههای مطرح کشور از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه اصفهان نیز آموزش این رشته را آغاز کردند.
از سال 1388 تا به امروز در این مرکز 130 دانشجوی کارشناسی ارشد در رشتة آموزش زبان انگلیسی و 73 دانشجو در رشتة زبانشناسی رایانشی فارغالتحصیل شدهاند. دانشآموختگانی که بعدها با کسب رتبههای بالا در آزمون دکتری در دانشگاه های معتبر داخل و خارج پذیرفته شدهاند.
مسیر هموار برای پیشرفت و ارتقاء استادان در مرکز «زبانها و زبانشناسی»
نکتهی قابل توجه این است که دانشگاه صنعتی شریف بهعنوان یک دانشگاه فنی، علاوه بر تدریس رشتههای مهندسی و علوم، مسیر رشد و بالیدن علوم انسانی را نیز هموار کرده است. تمامی استادان این مرکز از جملة بهترین دانشآموختههای رشتههای علوم انسانی هستند. استادان ادبیات فارسی توانستهاند تعامل بسیار خوبی با دانشجویان دانشگاه در حوزههای مختلف برقرار کنند. در این زمینه میتوان به برگزاری دورهها، نشستها و گفتوگوهای ادبی با حضور افراد برجسته و تأثیرگذار در حوزهی ادبیات و فرهنگ، همچنین همکاری با انجمنهای دانشجویی در برگزاری جلسات نقد شعر و داستان، کتابخوانی و شعرخوانی اشاره کرد که با استقبال گستردهی دانشجویان روبهرو شده است و روح لطیفتری را به فضای کلی دانشگاه دمیده است.
در این مرکز همچنین موضوع پیشرفت و ارتقاء سطح علمی استادان دارای اهمیت فراوان است و سالهاست که روند ارتقاء استادان مورد توجه و کانون همت بوده است. بنده بسیار خوشحالم به اطلاع برسانم که سرانجام با کوشش و همیاری همکاران این مجموعه اخیراً دکتر سعید رضائی، معاون آموزشی مرکز، به عنوان نخستین عضو هیئت علمی این مرکز موفق به کسب درجة دانشیاری شدند. ایشان اولین دانشیار مرکز هستند که با پروندهای بسیار خوب و چاپ مقالات در چندین مجلهی بینالمللی توانستند با وجود شاخصهای ممیزی دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه مطابق با استانداردهای دانشگاه به درجه علمی بالاتر ارتقاء یابند. برای من جای بسی افتخار است که شاهد این موفقیت باشم و امیدوارم این مسیر برای دیگر همکاران نیز هموار گردد.
زمانی باورها بر این بود که با استانداردهای موجود در دانشگاه، استادان مرکزی با این حد امکانات و تعداد اندک دانشجویان تخصصی و تنوع محدود دروس نمیتوانند به ارتقاء برسند ولی ما توفیق حصول این هدف را یافتیم. به نظر من این ظرفیت در مرکز زبانها و زبانشناسی وجود دارد که در سالهای آتی بتوانیم شاهد ارتقاء و پیشرفت روزافزون اعضای این مرکز باشیم و متعاقباً استادان بتوانند با همین روش به درجات بالاتر علمی نظیر دانشیاری و استادی برسند. این موضوع هم برای مرکز و هم برای دانشگاه مفید است؛ چراکه ما استادانی خواهیم داشت با مدارج بالا که در امر خطیر آموزش دروس پایهی زبان انگلیسی و ادبیات فارسی به دانشجویان دورهی کارشناسی خدمت خواهند کرد. این امر موجب نوآوری و اثرگذاری بیشتر و مفیدتر این مجموعه در تعامل با کلیت دانشگاه خواهد شد و بدین ترتیب کلاسهای مناسبتر و مطلوبتر ارائه خواهد شد. حضور و مشارکتی از این دست خود موجب رشد و بالیدن دانشجویان، سربلندی مسئولین دانشگاه و پویایی و اشتیاق بیشتر اعضای هیئت علمی این مرکز در دانشگاه صنعتی شریف خواهد شد.
ارسال به دوستان |
نام شما: |
ایمیل شما: |
نام دوست شما: |
ایمیل دوست شما: |
|